Z radością ogłaszamy NOMINACJE w KONKURSIE filmowym 2025 VIII Festiwal Filmowy Maklaka i jego przyjaciół. Spośród 76 nadesłanych filmów konkursowych jury wybrało 15 nominacji.
Oto nominowane filmy:
FILMY KONKURSOWE
Pies pogrzebany, reż. Kinga Pudełek (22’17’’)
Poranne odwiedziny sąsiada i jego nietypowa prośba, wciągają bohaterkę filmu w podróż po wspomnieniach jej utraconej relacji.
Chudziuta, reż. Blanka Kęstowicz (12’04’’)
Film w swojej wizualnej formie i silnych egzystencjalnych napięciach jest intymną opowieścią o relacyjności, próbie wejścia w dialog. Historia rozgrywa się pomiędzy dwoma kobietami, gdzie niewypowiedziane słowa znajdują ujście w spojrzeniu, ciszy czy codziennych czynnościach. Ta silna więź odsłania nowe wymiary bohaterek.
Pierwsze tango, reż. Aleksander Pakulski (22’25’’)
Dwoje nastolatków, którzy potajemnie podkochują się w sobie, zostają wrzuceni przez przyjaciół w rytuał inicjacji seksualnej na dzikich Kaszubach. Kiedy zostają pozostawieni sami sobie, muszą stawić czoła wywieranej na nich presji i swoim uczuciom.
Rzeczy znalezione, reż. Wiktoria Kwoka (18’28’’)
Nastoletnia włamywaczka dostaje się do domu starszego mężczyzny, nie spodziewając się, że go tam zastanie. Ku jej zaskoczeniu natrafia na niego w chwili, gdy próbuje odebrać sobie życie. Zdezorientowany jej obecnością, mężczyzna składa jej propozycję – pozwoli jej odejść wolno, jeśli pomoże mu dokończyć to, co zaczął.
Nie bój się, reż. Wiktoria Krekora (07’23’)
Porusza problematykę pracy z niepełnosprawnymi dziećmi przy zastosowaniu hipoterapii. To dokumentalna impresja, która w założeniach, przedstawia istotę i wartość kontaktu dziecka w szczególności dotkniętego ograniczeniami - naturą i żywym stworzeniem, jakim jest koń. W filmie biorą udział dzieci i konie oraz terapeutka/trenerka. Kamera wprowadza dziecięcych bohaterów podpatruje ich w różnych sytuacjach. Obserwujemy szczególną relację pomiędzy człowiekiem i zwierzęciem, dzieckiem i koniem, mniejszym i większym słabszym i silniejszym.
Światło nieśmiertelności, reż. Mikołaj Janik (24’28’’)
Każdy z nas opowiada o sobie samym historię. Czasami żeby coś pokazać, innym razem, żeby coś ukryć. Tysiące lamp, a pośród nich jeden uparty kolekcjoner – pięćdziesięcioletni Janusz. Co próbuje ukryć przed swoją rodziną i nami, snując opowieść o sobie samym?
Roszada, reż. Elizaveta Dedal (16’24’’)
Młody mężczyzna przeprowadza się do nowego mieszkania i od razu podpada starszemu panu, który okazuje się być jego nowym sąsiadem. Staruszek zaczyna mścić się na chłopaku, uparcie unikając z nim kontaktu. Na szczęście chłopak odkrywa co ten robi w wolnych chwilach – gra w szachy – i postanawia użyć to przeciwko niemu.
Nocne podgryzanie, reż. Gabi Bania (12’31’’)
Grażyna i Janusz to nieszczęśliwe małżeństwo, w którym uczucie dawno wygasło. Grażyna czuje się ograniczona swoją rolą gospodyni domowej. Ucieka od samotności, popadając w nawyk nocnego podjadania. Jednak pewnej nocy jej los się odmieni, dzięki wizycie dwóch wampirzyc, które staną się dla niej wzorem silnej i niezależnej kobiety, jaką zawsze chciała być. Jest to historia o zrozumieniu trójki kobiet, które pomagają sobie wzajemnie, tworząc kobiecy sojusz. Choć pozornie wydają się być swoim przeciwieństwem, łączy ich wspólne pragnienie wolności, szczęścia i życia jako wyemancypowane.
Valentine's Day, reż. Sonia Mossoczy (6’54’’)
Jak to jest być singlem w Walentynki? Opowieść o tym, jak irytujący są zakochani ludzie.
Amatorzy. Tylko muzyka, reż. Monika Grzybowska (23’47’’)
Dokument o pasji, determinacji i sile wspólnoty oraz o wyzwaniach, przed którymi stają artyści-amatorzy w walce o swoją przyszłość. Film zbudowany z podpatrzonych ujęć, pokazuje próby amatorskiego chóru Folkovo, w którym grupa entuzjastów z różnych środowisk, bez wcześniejszego doświadczenia wokalnego, pod kierownictwem profesjonalnego muzyka Roberta Lipki, podejmuje się niezwykłego wyzwania - nauki tradycyjnych pieśni z całego świata. Pomimo tego, że chór prezentuje wysoki poziom artystyczny i z powodzeniem występuje z profesjonalnymi muzykami, jego działalność staje pod znakiem zapytania z powodu niepewności finansowania.
The Border Game, reż. Michał Wasilewski (17’40’’)
Æa wraz z rodziną bierze udział w grze terenowej w rozszerzonej rzeczywistości na granicy państwa Orlend. Jednak, w przeciwieństwie do pozostałych graczy, tylko jej hełm zdaje się pokazywać co innego niż pikselowe potwory, których pokonanie jest konieczne do wygrania gry.
Życie na sznurku, reż. Ewelina Lichman, Przemysław Kocik (12’59’’)
Film, który przenosi widzów w niezwykły świat marionetek, które ożywają, gdy ich animatorzy robią sobie przerwę. W tym unikalnym momencie, kiedy nić łącząca je z rzeczywistością zostaje na chwilę przerwana, marionetki zaczynają prowadzić żywe dyskusje, dzieląc się swoimi pragnieniami, lękami i marzeniami. Ich perypetie pełne są humoru, emocji i zaskakujących zwrotów akcji. Film ukazuje nie tylko ich zmagania w świecie stworzonym przez ludzi, ale także głębsze refleksje na temat przeszłości, teraźniejszości, sztuki, tożsamości.
Wieczny odpoczynek, reż. Tomasz Pulchny (21’24’’)
Historia niebanalna, weryfikująca nasze wyobrażenie o życiu pośmiertnym. Pozwala nam szukać odpowiedzi na niełatwe pytania. Utrzymana w gatunku groteskowym filozoficzna podróż przedstawia nam postać opływającego w dostatki mężczyzny, którego dusza dostaje się do raju, ale pobyt tam wcale nie jest taki, jakby to sobie wyobrażał. To opowieść będąca w istocie kpiną z naszych wyobrażeń o zaświatach i życiu pozagrobowym.
Zakalec, reż. Katarzyna Markowicz (10’33’’)
Podczas obiadu rodzinnego rodzice Alicji informują ją, że w terminie jej porodu zamierzają wziąć... ślub. Przez to nie będą towarzyszyć córce w ważnych chwilach. Alicja wścieka się tak, że jej matka, Renata wyznaje prawdę – zostały jej tylko dwa miesiące życia i chce zdążyć się nim nacieszyć.
Daj żyć, reż. Filip Doroszuk (12’42’’)
Calle, deadliny i niekończące się meetingi – tak wygląda codzienność Pawła. Rutyna, w której nie ma miejsca na refleksję. Wszystko jednak wywraca się do góry nogami, gdy pewnego dnia znajduje w swoim mieszkaniu... ciało. To nieoczekiwane odkrycie staje się początkiem serii wydarzeń, które na zawsze zmienią jego spojrzenie na życie.
Wybór nominowanych filmów przebiegł dość jednomyślnie, ale przed nami jeszcze finał – z pewnością nie będzie jury łatwo wybrać zwycięzców. To będzie prawdziwe wyzwanie!
Jury w składzie:
🎬 Marek Piwowski – przewodniczący jury, znany i ceniony reżyser, scenarzysta, operator filmowy, aktor i dziennikarz. Twórca kultowej komedii "Rejs" (1970).
🎬 Jerzy Kapuściński – dyrektor Studia Munka. Członek Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej.
🎬 Stanisław Pieniak – reżyser, scenarzysta, wykładowca, dyrektor artystyczny Festiwalu
🎬 Edyta Markiewicz-Brzozowska – pomysłodawczyni i organizatorka Festiwalu, dyrektor Konstancińskiego Domu Kultury
Laureatów poznamy podczas gali, która odbędzie się 29 czerwca.
Wszystkie finałowe filmy zostaną zaprezentowane podczas Festiwalu Filmowego Maklaka i Jego Przyjaciół w dniach 27–29 czerwca.
Gratulujemy nominowanym i do zobaczenia na festiwalu!